ایران خودرو، دنا را به عنوان سومین محصول ملی خود و جایگزینی مناسب برای سمند و پژو ۴۰۵، در سال ۱۳۹۳ راهی بازار کرد. البته باز هم با همان چارچوب و ساختار پژو ۴۰۵ و پلتفرم مشترکشان. همین تشابه ساختار و طراحی باعث شد تا دنا طبق انتظارات ایرانخودرو ظاهر نشده و با استقبال خوبی مواجه نشود. لذا ایران خودرو اقدام به اعمال تغییراتی در این محصول ناموفق خود کرد. در نتیجه دنا پلاس که نسخه فیس لیفت دنا است در دی ماه سال ۹۵ برای اولینبار به بازار معرفی شد و خط تولید انبوه آن در سال ۹۶ شروع به کار کرد. امروز طیف وسیعی از این خانواده با انواع پسوندها و پیشوندها در لیست محصولات ایران خودرو موجود است. لذا خرید و فروش دنا نیاز به شناخت و تسلط کافی بر همه این مدلها دارد.
تفاوت دناهای موجود در بازار
خودروهای دنا در چهار مدل دنا EF7، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس اتوماتیک تولید شدهاند. زیر کاپوت همه آنها هم موتور معروف و ملی EF7 که همان موتور سمند است جا خوش کرده است. دنا EF7 که اولین سری خودروهای دنا بود، در ظاهر به سمند و سورن و پدرش ۴۰۵ شبیهتر بود. از معایبی مانند مشکلات برقی نیز رنج میبرد. چندی بعد دنا پلاس با کمترین تغییرات ظاهری عرضه شد. تنها بادقت زیاد تفاوتهایی در طراحی چراغها، شیشهی سرنشینان عقب و انحنای بدنه در زاویههای بغل میتوان دید. علاوه بر این چراغهای جلوی دنا پلاس به دیلایت مجهز شدهاند. تفاوت اصلی دنا پلاس و دنا در بخش فنی سیستم قطع خودکار بنزین هنگام تصادف است. اما پس از دنا پلاس، دنا توربو پلاس گزینهای بود که به بازار کشور معرفی شد. در این خودرو همان موتور EF7 با یک کیت توربوشارژ همراه شده تا سرعت و قدرت بیشتری را در اختیار راننده قرار دهد. نتیجهی این تغییر کاهش صفر تا صد خودرو از ۱۳.۵ به ۱۰.۵ ثانیه بوده و افزایش قدرت آن از ۱۱۵ به ۱۵۰ اسب بخار. همچنین گشتاور آن از ۶۰۰۰دور در دقیقه به ۲۲۰۰دور کاهش داشته است. دنا توربو پلاس در بخش طراحی بدنه و کابین و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی صاحب رینگهای پهنتر، روکش چرمی قرمزرنگ فرمان و سردنده است. در ادامه تغییرات ایجاد شده بر روی این تولید ملی، ایرانخودرو تصمیم گرفت تا گزینهی گیربکس اتوماتیک را هم روی دنا آزمایش کند. محصول این آزمون خطا دنا پلاس اتوماتیک بود که به دلیل عدم هماهنگی موتور و گیربکس چندان هم موفق نبود. دنا پلاس دنده اتوماتیک از جهات دیگر تفاوتی با دنا پلاس ندارد. لازم به ذکر است دنای EF7 را نیز در دو تیپ ۱ و ۲ در بازار میبینیم که تفاوت آنها تنها در رنگ تریم داخلی است. تیپ ۱ تریم تک رنگ و تیپ د, تریم دو رنگ دارد. در همین راستا باید اضافه کرد که دنا پلاس هم دو تیپ ۱ و ۲ دارد. درواقع ایران خودرو یک سال پس از تولید دنا پلاس یعنی در سال ۹۷ اقدام به حذف برخی آپشنها مانند ایربگهای جانبی و سانروف از این خودرو کرد. مدلهای فول آپشن دارای ۴ایربگ و سانروف تیپ۲ و مدلهای دو ایربگ فاقد سانروف تیپ۱ هستند. برای اطلاع دقیقتر از جزئیات مشخصات فنی خودروها به دنا دیوار مراجعه کنید.
ارزش دربرابر خرید
هنگام خرید و فروش دنا باید توجه داشته باشید که دنا در کل دارای معایبی مانند فضای کم کابین و عایقبندی است. ضمن اینکه تولیدات سالهای اخیر ممکن است ضعفهای بیشتری در مونتاژ و متریال داشته باشند. با توجه به قیمت روز خودرو دنا دیوار، باید گفت دنا یکی از گرانترین محصولات صفر تولید داخل است. بنابراین میتوان به نمونههای کارکرد آن نیز توجهی داشت. بخصوص که براساس نظر کاربران دنا پلاس و دنا EF7 نسبت تولیدات داخلی، خودروهای مورد قبولی به شمار میروند. در اینجا به دلایلی که در بالا ذکر شد نسخهی اتوماتیک دنا پلاس توصیه نمیشود. دنا EF7 در نسخههای اولیه دارای مشکلات برقی متعدد بوده، بنابراین اگر قصد خرید نمونهی کاکردهی آن را دارید به این نکته دقت لازم را داشته باشید. همچنین اینکه این نسخههای اولیه از موارد فول آپشن هستند و در دستهی EF7 تیپ ۲محسوب میشوند.
اصلا این ماشینو دوست ندارم