دیدنی های خوارسگان
خوراسگان در بخش مرکزی شهرستان اصفهان در فاصله ۵ کیلومتری شرق این شهر بر روی دشت آبرفتی و در مسیر ارتباطی اصفهان – نایین واقع شده است.این شهر تا قبل از سال ۱۳۴۳ بهصورت چند روستا بوده است که از به هم پیوستن هفت روستای ابر، ارداجی، بوزان، پزوه، خوراسگان، خیادان و کنگاز ایجاد شده است.در طومار تقسیم آب زایندهرود شیخ بهایی که در زمان شاهطهماسب صفوی در سال ۹۲۳ هجری در حدود ۵۰۰ سال پیش تنظیمشده از هفت روستای متشکله خوراسگان فعلی بهعنوان سهم بران آب زایندهرود (مادی نیاصرم) نام برده شده است. در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا با دیدنی های خوارسگان بیشتر آشنا شوید.
منار راران خوراسگان
منار راران در هشت کیلومتری شرق اصفهان در روستای راران قرار داشته که به شماره ۲۳۳ در لیست آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.ارتفاع این منار حدود ۴۰ متر است و قاعده آن به شکل مربع در ابتدا سه متر است، درون این منار پلکانی وجود دارد که از دومتری منار تا گلوگاه ادامه دارد و بر محور دست چپ بالا میرود، پائین منار با آجر معمولی بدون نقش ساختهشده است.قسمت میانی بدنه منار با نقوش لوزی و خطوط عقلی با آجر برجستهکار شده و قسمت بالای منار با آجرهای شطرنجی و اشکال لوزی بناشده که قسمت تاج و کنگره منار آسیبدیده است.
مسجد جامع هفت شویه
مسجد جامع هفت شویه در حدود ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اصفهان و در روستایی به نام هفت شویه قرار دارد.بنا به تحقیق دکتر هنرفر بنای این مسجد در زمان سلجوقیان در قرن پنجم یا ششم هجری است و تزئینات گچبریهای آن به قرن ششم هجری شباهت دارد اما آنچه از بنای این مسجد باقیمانده، قسمتی از گچبری محراب و چند ستون نیمه مخروبه است.اساس این مسجد از خشت خام بوده ولی نماسازی بعضی از قسمتهای آن بهوسیله آجر انجام شده است.
امارت خان خوارسگان
مجموعه ساختمانی است متشکل از چند باب خانه و یک باغ و ملحقاتی چون انبار و اسطبل و کارگاه قالیبافی که این مجموعه حدود 150 سال پیش طراحی و به مرور زمان ساخته شده است . مهمترین بنای این مجموعه اُرسی گل است با رسم و نقاشی های روغنی و گچ بری و دربهای نفیس که متاسفانه سقف آن نیاز به حفاظت دارد و احتمال خرابی آن زیاد است .اُرسی نقش اطاقی است با 5 درب روبرو و سقف مسطح و نقش و نگارهای بسیار زیبا و منظم با آبرنگ . اُرسی دورو که دارای نقاشیهای طرح فرنگی و گل و بوته و منظره که متاسفانه سقف آن خراب و قسمتهای مهم آن نابود شده و حوض مرمر یکپارچه ای در شاه نشین آن قرار دارد که سالم باقی مانده است . پنج دری آینه کاری که با تزئینات و نقاشیهای رنگ و روغن و آبرنگ و تصاویری از سازندگان بنا چون محمد کریم خان و محمدعلی خان باقی است .
برج های کبوتر پارون و کنگاز
این دو برج در ابتدا و انتهای محور گردشگری , فرهنگی قنات های پارون و کنگاز می باشد که در طرح به عنوان دو مرکز فرهنگی در نظر گرفته شده است . نمای بیرونی برج پارون مرمت گردیده ولی فضای داخلی آن و همچنین برج کنگاز نیاز مبرم به مرمت دارند.
برج های کبوتر گورت
این رشته برج با تعداد 21 برج کبوتر از نمونه های منحصر به فرد برجهای کبوتر رشته ای می باشد که به علت قرارگیری در دشت باز مناظر بدیع و قابل توجهی جهت افزایش پتانسیل های گردشگری به وجود آورده که متاسفانه به علت عدم توجه به مرمت بناهای مذکور به طور روزافزون سرعت فرسایش آنها فزونی می یابد .