رپورتاژ آگهی

نکات لازم برای طراحی یک کاتالوگ موفق 

تور پاییز ۱۴۰۳
تور لحظه آخری اجاره خودرو در ترکیه

کاتالوگ ها پایه ی ثابت بازاریابی هر شرکت و یکی از قدرتمند ترین ابزار ها برای معرفی خدمات و محصولات به مردم هستند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره طراحی کاتالوگ موفق بدانید

تور اروپا

ما کاتالوگ ها را بیش تر در نمایشگاه ها، شرکت ها، مراکز فروش و گاهی از طریق صندوق های پستی دریافت می کنیم. کاتالوگ ها اطلاعاتی در خصوص محصولات و خدمات جدید به ما می دهند. کاتالوگ های زیادی در اطراف ما هستند که بعضی صفحاتشان را علامت زده ایم و یا دور محصولاتی از آن ها را خط کشیده ایم. فقط تعداد کمی از کاتالوگ هایی که به دست ما میرسند نگه داشته می شوند. بیش تر آن ها قبل از اینکه باز شوند به مستقیم به داخل سطل آشغال انداخته می شوند. فقط تعداد کمی از آن ها نظر افراد را به خود جلب می کنند.

نکات طراحی کاتالوگ

طراحی چشم نواز، صفحه آرایی هوشمندانه، تصاویر جذاب و سازماندهی مطالب، پایه های اصلی یک طراحی کاتالوگ خوب هستند. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که صنایع مختلف معمولا به رویکردهای متفاوتی نیاز دارند. برای مثال کاتالوگ یک فروشگاه لوازم ورزشی با یک ساعت فروشی بسیار متفاوت است.

طراحی کاتالوگ

خب از کجا شروع کنیم؟ بیایید مروری بر تعدادی از راه های کلیدی برای شروع طراحی کاتالوگتان داشته باشیم.

طراحی برای مخاطبین

کارایی یک کاتالوگ به چگونگی فروش محصولات یا خدمات درون آن وابسته است. کاتالوگ خود را طوری طراحی کنید که برای خریدار مورد نظر شما جذاب باشد. اگر مشتری مورد نظر شما یک فرد جوان باشد به شدت با کاتالوگی که برای افراد مسن تر است فرق دارد. اگر شما انواع مختلفی از مخاطبین را دارید پس همچنین باید انواع مختلفی از طراحی ها را داشته باشید تا با خواسته ها و سلیقه ی همه ی مخاطبین شما مطابقت داشته باشد.

مبنای طراحی تم گرافیکی کاتالوگ

احتمالا اولین سوالی که قبل از شروع فرآیند طراحی به ذهن خطور می کند این است که کاتالوگ من باید چه طرح و رنگی داشته باشد. پاسخ این سوال می تواند ارتباط تنگانگی با لوگوی شما داشته باشد. به این معنا که اگر لوگوی شما درست طراحی شده باشد قطعا در نقطه ی شروع طراحی دست مایه ی گرافیکی خوبی خواهید داشت. یک لوگوی استاندارد از رنگ سازمانی متناسبی بهره می برد، که این موضوع می تواند زمینه ی لازم را در ایجاد یک کاتالوگ با تم گرافیکی مرتبط با حوزه ی فعالیت شما ایجاد کند، و نهایتا بیشترین هماهنگی بین موضوع بیزینس شما و تم گرافیکی کلی کاتالوگ به وجود می آید. بنا براین یک طراحی لوگوی استاندارد می تواند مبنای درستی برای جهت دهی به سایرعناوین طراحی گرافیکی باشد، کما اینکه این موضوع در برندینگ به وضوح به چشم می آید و از اهمیت فوق العاده ای نیز برخوردار است.

قالب و اندازه

به محصولات خود فضایی را که نیاز دارند بدهید، وقتی که در حال طراحی کاتالوگ خود هستید، مطمئن شوید که به اندازه ای بزرگ است که تمام محصولات را در خود جا دهد، و همچنین جوری باشد که محصولات و خدمات مهم تر جلب توجه کنند.  تعداد صفحات را در نظر بگیرید، قالب و اینکه چه حسی را به مشتریان القا می کند. برای مثال اگر در صنایع خاصی مانند ساخت ساعت های لوکس و سفارشی و یا عکاسی حرفه ای فعالیت دارید باید به دنبال صفحه آرایی سخت گیرانه تر با تعداد کمتر هر مورد در صفحه باشید، که نشانگر خاص بودن و کیفیت کار شما باشد. علاوه بر این، این نوع مشتری یا مخاطب باید از نوع بهتری از کاغذ و عکس هایی با کیفیت های بالاتر همراه با رنگهای حقیقی تر بهره ببرد.

طراحی کاتالوگ

شما خواهان آن هستید که مشتریان هر صفحه را با وسواس و وقت گذاشتن بسیار ببینند، غرق در جزییات فرآیند کار شما شوند. لازمه ی تحقق این امر، گرفتن مشاوره ی دقیق و درست از مراکز طراحی گرافیک است. بهترین مجموعه برای گرفتن مشاوره ی حرفه ای، آموس گرافیک است. از بعد فنی و همچنین راهنمایی برای گرفتن بهترین خروجی ممکن.

از عکس های با کیفیت بالا استفاده کنید

سعی کنید محتوای یک بیلبورد تبلیغاتی را به خاطر بیاورید. به احتمال قوی اولین چیزی که به خاطر می آورید یک عکس یا یک تصویر در ابعاد بزرگ است و با کیفیت بالاست. باید هم اینطور باشد، در طراحی بیلبورد تبلیغاتی باید بیشترین تلاش برای استفاده از یک طراحی با کیفیت بالا و همینطور بهره بردن از عکس های بسیار با کیفیت شود، چرا که چاپ در ابعاد بسیار بزرگ انجام می شود و اگر موارد یادشده بی کیفیت باشند حتی از فاصله ی دور هم کیفیت تصویری پایین آن قابل تشخیص خواهد بود. حالا همین مورد را در کاتالوگ بررسی کنیم. کاتالوگی که در دست شماست از فاصله ی نزدیک دیده می شود و کوچکترین ایرادی بلافاصله به چشم می آید، بنابراین اهمیت استفاده از عکس های باکیفیت کاملا بدیهی به نظر می رسد. عکس های کالاها و خدمات شما هسته ی مرکزی کاتالوگ شما هستند. در نظر داشته باشید که تصاویر از محصولات و خدماتی که ارزش بیشتری دارند، مهمتر از تصاویری از خدمات و محصولات با ارزش کمتر است.

عکس های با کیفیت و خوب باعث می شود تا محصولات شما جذاب تر شوند و مقدار فروش را بالا می برند. مطمئن شوید که تمام تصاویر شما دارای نورپردازی خوب و دقیق هست، همچنین دارای کیفیت و رزولوشن (resolution) مناسب چاپ هستند. ما عکسهایی با رزولوشن  300 و بالاتر را پیشنهاد می کنیم. در نظر داشته باشید که واحد استاندارد رزولوشن ppi است.

طراحی کاتالوگ

مراقب فونتی که انتخاب می کنید باشید

درطراحی کاتالوگ، انتخاب فونت مسئله ای شوخی بردار نیست و باید دقت زیادی به آن کرد. اگر خیلی ایده آل بخواهیم به این قضه فکر کنیم، بهتر است که از یک یا دو فونت استفاده بکنیم و آن ها را در قسمت هایی که لازم است به صورت bold  و یا light  به کار ببریم.

طراحی کاتالوگ

یک نکته ی دیگر این است که به اندازه ی اغراق شده ای از فونت هایی با سایز بزرگ استفاده نکنیم.

سعی کنید که کاتالوگ شما دارای صفحه آرایی خوبی باشد

قبل از اینکه شروع به طراحی کاتالوگ خود کنید و غرق در پروسه ی طراحی شوید سعی کنید به این نکته توجه بکنید که کاتالوگ شما بهتر است دارای صفحه آرایی منظم باشد.

منظور از نکته ی فوق این است که سعی کنید از توضیحات، جدول ها، عکس های برای راهنمایی مشتری های خود و جلوگیری از گیج شدن آن ها استفاده کنید. تا مشتری ها در بین تصاویری از محصولات شما سر در گم نشوند.

طراحی کاتالوگ

استفاده از عکس محصولات در حاشیه های صفحه

یک نکته ی بسیار جالب و تأثیر گذار این است که عکس های محصولات خود را در حاشیه های صفحه قرار دهید.

این موضوع به قدرت خوانایی و تمرکز مشتریان شما کمک قابل توجهی خواهد کرد.

و از آن جالب تر این است که مشتریان شما می توانند تنها با بُر زدن صفحات به صورت سریع کالایی را که قبلا انتخاب کرده بودند ببیند.

استفاده کردن از محیط ارائه ی همگن

سعی کنید که از سبکی برای صفحه آرایی استفاده کنید که به اندازه ی قابل توجهی با محصولاتی که ارائه می دهید همگن و مرتبط باشد.

این موضوع به مشتری شما این اجازه را می دهد که به راحتی هرچه تمام تر محصولی را که می خواهد انتخاب کند و در مورد آن اطلاعات کسب بکند.

در واقع نگرانی شما در این موضوع باید ساده، مختصر و مفید بودن کاتالوگ باشد.

طراحی کاتالوگ

انتخاب اندازه ی ورق برای فراید چاپ و طراحی

همه ی ما می دانیم که ورق های سایز  A4 بیشتر از بقیه ی سایز ها برای طراحی کاتالوگ و چاپ آن استفاده می شوند. و اینکه کاتالوگ های حرفه ای از سایز A5 استفاده می کنند.

توصیه ی ما به شما این است که برای فرایند طراحی و چاپ کاتالوگ خود از ورق هایی استفاده کنید که کوچک تر از سایز A4  هستند که این باعث می شود جمع و جور تر به نظر برسند. و همین طور بزرگ تر از سایز A5  باشند که این موضوع کمک به قابلیت خوانایی کاتالوگ می کند. و در نهایت این موضوع به شما کمک می کند که کاتالوگ شما نسبت به کاتالوگ رقبای شما متفاوت باشد.

طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ

کاتالوگ خود را بدون خطوط حاشیه طراحی کنید

سعی کنید که در طراحی کاتالوگ خود در صفحه های خود از خطوط حاشیه استفاده نکنید. ولی در نظر داشته باشید که محتوای شما باید دارای فاصله ی استانداردی از حاشیه های صفحه باشند.

 هنوز تمام نشده… نتایج طراحی کاتالوگ خود را آنالیز کنید

وقت بگذارید و کاتالوگ خود را به دقت بررسی کنید و ارزیابی کنید که کاتالوگتان چقدر روی شما تاثیر گذاشت.

همانطور که دیدید طراحی کاتالوگ پروسه ای ست که به زمان نیاز دارد، فرمول درست برای یک کاتالوگ باعث بالا رفتن فر

Related posts

دیدگاهتان را بنویسید

Required fields are marked *