وقتی مدیریت سازمانی را بر عهده دارید درواقع مجموعه‌ای از وظایف برای پیشبرد اهداف سازمانی خود را بین کارکنان تقسیم کرده‌اید. بدین معنی که کارکنان شما در رده‌های مختلف سازمانی با انجام وظایف روزمره به شما در رسیدن به اهداف تجاری‌تان کمک می‌کنند و بدون وجود هر یک از آن‌ها یک جای کار می‌لنگد. مدیران هوشمند و آگاه به اهمیت کار تک تک اعضای مجموعه خود واقف اند و با قدردانی‌های به‌موقع از کارکنان یک فرهنگ درون‌سازمانی مبتنی بر صمیمیت و اعتماد می‌سازند.

گاه با یک کارت هدیه سفر و گاه با یک جشن کوچک دوستانه می‌توانید تعهد و تعلق نسبت به سازمان را در بین کارکنان خود ایجاد کنید. این نوشته کمک می‌کند ایده‌هایی جذاب برای قدردانی و سورپرایز‌کردن کارکنان خود پیدا کنید.

بهترین ایده‌‌ها برای سورپرایز کردن کارمندان

چرا سورپرایز کردن کارکنان مهم است؟

هر سازمانی برای رشد و پویایی به افرادی متعهد و دلسوز و مدیریتی لایق نیاز دارد. نظم و یکپارچگی و وظیفه‌شناسی همه در زیر سایه یک فرهنگ سازمانی حرفه‌ای شکل می‌گیرد. فرهنگی که افراد در آن حس کنند دیده و شنیده می‌شوند وکارشان ارج نهاده می‌شود. از ارکان مهم چنین فرهنگی قدردانی‌های متناوب و به‌موقع از کارمندان است.

گاهی می‌توانید باتوجه به مناسبت‌های کاری مانند روز کارمند، کارگر، معلم، حساب‌دار، پرستار و… هدیه یا جشن کوچکی ترتیب دهید تا به پاس خدمات کارکنان از ان‌ها تقدیر کنید. گاهی هم بدون مناسبت و دوستانه اصطلاحا آن‌ها را سورپرایز کنید! همه انسان‌ها مورد توجه و تحسین قرار گرفتن را دوست دارند و بیشتر از آن همه هدیه گرفتن را دوست دارند مخصوصا اگر چیزی مثل یک کارت هدیه سفر باشد.

کمی دقت و حوصله می‌تواند به شما در شناخت نیازهای کارکنان کمک کند تا از این طریق به شیوه‌ای موثر آن‌ها را خوشحال کنید و فرهنگی دوستانه بسازید. مطمئن باشید قدردانی سوخت ضروری برای بالابردن راندمان کاری کارکنان را تامین می‌کند. از تحسین و تشکر کلامی گرفته تا پاداش و ارتقا درجه و سورپرابزهای گاه و بی‌گاه همه مصداق قدرشناسی شما هستند.

با این روش‌ها کارمندان حس می‌کنند جزئی مهم و کارامد از مجموعه شما هستند و عملکردشان در پیشبرد اهداف جمعی موثر و مفید است. افراد باید احساس تعلق کنند تا بتوانند دلسوزانه‌تر به وظایف خود بپردازند. اگر این حس ایجاد شود که کار و زحمت تنها برای کارمندان است و سود و پاداش تنها برای مدیران قطعا کارکنان دلسرد و بی‌انگیزه شده و نمی‌توانند آن‌طور که باید بازدهی داشته باشند.

به‌خاطر داشته باشید نیروی انسانی یکی از ارزشمندترین منابع یک سازمان است که به‌راحتی قابل جایگزینی نیست. پس برای حفظ و ارتقا سرمایه‌های خود تلاش کنید و برای رشد سازمان روی این منابع به سرمایه‌گذاری کنید.

کارت هدیه سفر

کارت هدیه سفر و چند ایده جذاب دیگر برای سورپرایز کردن

شاید این که چه‌طور کارمندان خود را سوپرایز کنید و یا چه هدیه‌ای برای آن‌ها تهیه کنید برای شما یک چالش همیشگی باشد. اما اگر لیستی از وسایل پرکاربرد و ایده‌های موردپسند کارکنان در دسترس داشته باشید می‌توانید در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید برای این کار از خود کارمندان ایده بگیرید و با یک نظرسنجی به‌راحتی دریابید چه نیازهایی دارند و از چه ایده‌هایی استقبال می‌کنند.

توجه به چند نکته می‌تواند شما را در انتخاب یک هدیه یا ایده جذاب یاری دهد.

  1. چه نیازهایی وجود دارد؟

اینکه وسایل کاربردی و پرمصرف کارکنان خود را شناسایی کنید و با سلیقه و نیاز آن‌ها آشنا شوید، چراغ‌های زیادی در ذهن شما روشن می‌کند.

  1. به چه منظور میخواهید قدردانی کنید؟

تناسب هدیه با مناسبت یا دلیل قدردانی مهم است. برای قدردانی از کارکنان مجموعه خود مجبور نیستید همیشه هدایای پر زرق‌وبرق و گرانی مثل کارت هدیه سفر تهیه کنید کافی است با کمی خلاقیت و سلیقه یک هدیه کوچک کاربردی تهیه کرده و با آن حس قدرشناسی را منتقل کنید. باتوجه به اینکه هدف شما از سورپرایزکردن چیست می‌توانید انتخاب‌های متفاوتی داشته باشید.

مثلا گاهی می‌خواهید از کارمندانی که وظایفشان را به‌درستی انجام می‌دهند و سر موقع در محل کار حاضر می‌شوند، فرهنگ و مناسبات سازمانی را رعایت می‌کنند و دلسوزانه برای اهداف سازمان تلاش می‌کنند قدردانی کنید. برای این کار می‌توانید گاهی بدون مناسبت برای آن‌ها هدیه کوچکی مانند یک شاخه گل، بسته‌های شیرینی و شکلات و تنقلات خوشمزه یا یک کیک کوچک و یک دورهمی دوستانه در نظر بگیرید.

همچنین وسایل پرکاربرد ساده‌ای مانند نوشت‌افزار و پلنرهای کاری، ماگ یا فرنچ پرس، یک پشتی کوچک برای صندلی یا ماوس‌پد که کاربرد روزانه دارند یا موارد مصرفی خوراکی و بهداشتی انتخاب‌های خوبی هستند. پک‌های خوراکی برای استفاده روزانه کارمندان شامل چای و قهوه و دمنوش و… یا شامپو ولوسیون و… بسیار مورد استقبال کارکنان قرارمی‌گیرد.

اما گاهی فقط چیزی مثل کارت هدیه سفر لازم است تا خستگی کار و تلاش را از تن آن‌ها بیرون کند. یک سفر بدون هزینه از آن هدیه‌های محبوبی است که می‌تواند تنش و اضطراب دوره‌های کاری سخت و فشرده را برطرف کند. برای زمان‌هایی که کارمندان مدتی خارج از وظیفه خود در ساعات و روزهای غیرکاری برای اهداف بلندمدت سازمان تلاش مضاعف کرده‌اند سفر بهترین انتخاب است.

این درست همان چیزی است که آن‌ها را حسابی سورپرایز می‌کند و بیش از گذشته به سازمان متعهد و دلگرم می‌شوند.

سورپرایز کردن کارمندان

ایده‌های کوچک تغییرات بزرگ

تاثیر محیط کار و همکاران بر روحیه انسان و کارایی و راندمان او بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به‌همین دلیل کارکردن در محیطی که فرهنگ سازمانی مبتنی بر صمیمیت و تعهد در آن شکل گرفته می‌تواند موجب رشد فرد و سازمان شود. پس اگر مدیریت یک مجموعه را بر‌عهده دارید در ساختن این فرهنگ غنی و حرفه‌ای قدم اول را بردارید.

با ایجاد یک رابطه برد-برد هم به بالابردن کیفیت روابط انسانی درون سازمان‌تان کمک کنید و هم رشد حرفه‌ای و تجاری سازمان را تضمین کنید. کارت هدیه سفر یک پیشنهاد عالی برای قدردانی از کسانی است که شما را در مسیر رشد و پیشرفت همراهی می‌کنند.