استارباکس Starbucks
در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با استارباکس آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با بزرگترین شرکت قهوه در جهان در ادامه مطلب همراه ما باشید.
استارباکس (Starbucks) شرکت کافی شاپ های زنجیرهای آمریکایی است، که با در اختیار داشتن شبکه گستردهای از ۲۸٫۲۱۸ شعبه در کشورهای مختلف، بزرگ ترین کافیشاپ زنجیرهای در جهان محسوب میشود. شرکت استارباکس در سال ۱۹۷۱ توسط جری بالدوین، زو سیگل و گوردون بوکر تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در ساختمان استارباکس سنتر، در شهر سیاتل، ایالت واشینگتن مستقر میباشد.
اولین شعبه ی استارباکس در سال ۱۹۷۱ در شهر سیاتل ایالت واشنگتن و تنها با ارائهی دانهی قهوه به مشتری ها راه اندازی شد. بعد از گذشت چند سال و با خریداری حق امتیاز این برند توسط هاوارد شولتز، اولین کافی شاپ این برند با هدف بازسازی حال و هوای کافیشاپهای ایتالیا برای مردم آمریکا راهاندازی شد. این شرکت علاوه بر قهوه محصولات دیگری مانند قهوهساز نیز به بازار عرضه میکند.
برند استارباکس چگونه شکل گرفت ؟
اولین شعبهی استارباکس در تاریخ ۳۱ مارس سال ۱۹۷۱ و توسط سه دوست راهاندازی شد. این سه نفر یعنی یک معلم انگلیسی به نام جری بالدوین، یک معلم تاریخ به نام زو سیگلو نویسندهای به نام گوردون بوکر، در دوران دانشجویی در دانشگاه سان فرانسیسکو با هم آشنا شده بودند. آلفرد پیت نحوهی بو دادن قهوه را به آنها آموزش داد و آنها تصمیم گرفتند فروشگاهی برای فروش قهوهی باکیفیت و تجهیزات آن راهاندازی کنند.
در آن زمان بوکر با شخصی به نام تری هکلر یک آژانس تبلیغاتی داشت. او برای انتخاب نام به آنها گفت کلماتی که با «st» آغاز میشوند دارای قدرت زیادی هستند. این پیشنهاد ذهن این سه دوست را درگیر کرد و آنها شروع به تهیهی لیستی از کلماتی که با st آغاز میشدند، کردند. تا اینکه یکی از آنها نقشهای از یک معدن قدیمی به نام «Starbo» پیدا کرد. بوکر بعد از شنیدن این اسم نام شخصیتی داستانی به نام «Starbuck» در رمان موبی دیک در ذهنش جرقه زد و آنها فروشگاه خود را Starbucks نامگذاری کردند. بوکر بعدا اعلام کرد که کتاب موبی دیک هیچ ارتباطی با برند آنها ندارد و آنها فقط این نام را به دلیل احساس خوبی که به آنها میداد انتخاب کردهاند.
در سال ۱۹۸۳ هاوارد شولتز به ایتالیا سفر کرد تا با راز و رمز قهوههای ایتالیایی آشنا شود و در این زمینه تجربه کسب کند. او قصد داشت سنت قهوهخانههای ایتالیایی را به آمریکا بیاورد. جایی که مردم در آنجا جمع شوند و ضمن خوردن قهوه با یکدیگر به گفتگو بپردازند. درواقع هدف از راهاندازی کافیشاپ، درست کردن مکان سومی علاوه بر محل کار و خانه بود تا مردم بتوانند اوقات خود را در آنجا سپری کنند.
معنی لوگو استارباکس
لوگوی این شرکت تصویر یک پری دریایی با ۲ دم به نام سیرن «Siren» است. طبق افسانه های یونانی این پری دریایی ملوانان را فریب میدهد و باعث غرق شدن آنها میشود. بنیانگذاران استارباکس نیز از تصویر این پری دریایی استفاده کردند تا دوستداران قهوه را از هر جای دنیا به سمت خودشان بکشانند.
این لوگو بعد از شراکت با هاوارد شولتز تغییر کرد و شکل یک لوگوی تجاری را به خود گرفت. همچنین رنگ آن سبز، سفید و مشکی شد و ۲ ستاره در دو طرف لوگو قرار گرفت. نهایتا در سال ۲۰۱۱ و بعد از جشن ۴۰ سالگی این برند، لوگوی آنها مجددا تغییر کرد. ۲ ستاره و نام شرکت از روی لوگو برداشته شدند و رنگ آن نیز به سبز و سفید تغییر کرد. ناگفته نماند که این لوگو از طرف طرفداران این برند چندان مورد توجه قرار نگرفت.
شعبه های استارباکس
از مجموع ۲۰,۷۳۷ شعبه استارباکس در سال ۲۰۱۴ شمار ۱۲,۹۳۷ شعبه در ایالات متحده، ۱۲۷۳ شعبه در کانادا و ۹۷۱ شعبه در ژاپن و بقیه شعب در کشورهای دیگر، مانند مکزیک، چین، بریتانیا، استرالیا، ایرلند، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، ترکیه، اسپانیا، اتریش، اندونزی، یونان، شیلی، پرو، نیوزیلند، مالزی، لبنان، و امارات متحده عربی قرار دارند.
گرچه ایتالیایی ها به عنوان قهوه خور ترین ملت دنیا اجازه تاسیس حتی یک شعبه استار باکس در ایتالیا را نداده اند و حاضر به پذیرفتن کیفیت این قهوه ها نیستند اما نام قهوه در سراسر دنیا چیزی مترادف با استار باکس می باشد. اگر سلطان همبرگر دنیا مکدونالدز باشد قطعا پادشاه قهوه هم استارباکس است.
محصولات
علاوه بر انواع قهوه دم کردنی و اسپرسو، در کافی شاپ های استارباکس چای، انواع نوشیدنی های داخل بطری، شیرینی، ساندویچ های آماده و نوعی میلک شیک قهوه اختصاصی استارباکس با نام «فراپوچینو» نیز سرو میشود.
در فروشگاههای واقع در شهرهای سیاتل، شیکاگو و چند شهر دیگر، صبحانه شامل تخممرغ، همبرگر، پنیر، شیرینی کرهای (مافین)، ساندویچ و اسفناج نیز به مشتریان ارائه میشود. ثابت بودن قیمت ها در فروشگاه های استارباکس یکی از قوانین این شرکت است.