تهران با وجود همه شلوغی ها و ترافیکش، مکانی عالی برای تفریح و وقت گذرانی با خانواده است؛ زیرا در این کلان شهر مهم امکانات تفریحی و جاذبه های گردشگری فراوانی برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد. در این بخش از سایت تاپ تراول قصد داریم از میان جاهای دیدنی تهران به مراکز تفریحی آن برای خانواده ها سری بزنیم.

مکان های تفریحی تهران برای خانواده در نقاط مختلف شهر پراکنده شده اند. برای دسترسی به اکثر این مراکز شما می توانید از مترو استفاده کنید تا اسیر ترافیک نشوید و وقت خود را تلف نکنید. همچنین سفر با مترو تا حد زیادی هزینه های سفر شما را کاهش می دهد. پس قبل از هر چیز پیشنهاد می کنیم نگاهی به نقشه مترو تهران بیندازید و ایستگاه های مترو تهران را بشناسید تا سریع تر و ارزان تر به مقصد بروید. حال به بحث اصلی برگردیم و برویم تا سری به مکان های تفریحی تهران بزنیم.

مکان های تفریحی تهران برای خانوادهبرج آزادی تهران

برج آزادی یکی از معروف ترین جاهای دیدنی پایتخت است که اگر حتی گذرتان به تهران نخورده باشد، به احتمال زیاد تصویرش را دیده باشید. این برج سفید رنگ در میدان آزادی واقع شده که در دوران مختلف، همیشه مهم بوده و شاهدی برای رویدادهای تاریخی پایتخت به شمار می رود.

برج آزادی به فرمان محمدرضا پهلوی ساخته شد تا در آن جشن های 2500 ساله شاهنشاهی برگزار شود و تاریخ ایران زنده نگه داشته شود. طراحی این برج باشکوه توسط مهندس جوانی به نام «حسین امانت» ترسیم شده که پس از گذشت حدود نیم قرن هنوز هم طرحی بی تکرار و منحصر به فرد دارد.

برج آزادی در مرکز میدان آزادی واقع شده و با معماری جذابش خیلی زود جای خودش را میان دلتان پیدا می کند. اگرچه از بیرون به نظر می رسد که درون برج خبری نباشد، اما فضای درونی آن بسیار جالب است. درون برج آزادی از بخش های مختلفی مانند سالن سینما، تالار آینه، نگارستان بوستان، نگارخانه قوام، سالن ایران شناسی و تالار کهن تشکیل شده است. همچنین سالن تشریفات، راهروی فناوری، سالن مولتی ویژن، کتابخانه و گذرگاه پیشینیان از سایر بخش‌های این برج است.

برج آزادی از بهترین مکان های تفریحی برای خانواده ها است که در آن آثار ارزشمندی نگهداری می شود. شما می توانید با بازدید این مجموعه از آثار ارزشمندی دیدن کنید و فرزندان خود را با تاریخ و فرهنگ کشور بیشتر آشنا کنید.

میدان آزادی تهران

کاخ سعادت آباد

یکی دیگر از مکان های تفریحی تهران برای خانواده، کاخ سعدآباد است. این کاخ سلطنتی در شمال تهران و در یکی از مناطق خوش آب و هوای پایتخت واقع شده و به همین دلیل بسیار سرسبز و تماشایی است. در بدو ورود به کاخ سعدآباد درختان تنومند باغ که با نظم خاصی کاشته شده اند توجه شما را جلب می کند. ترکیب این تصویر خیال انگیز با صدای پرندگان و گذر آب، این کاخ را به یکی از بهترین جاذبه ها برای وقت گذرانی تبدیل می کند.

اگر می خواهید در مکانی زیبا پیاده روی کنید و در یکی از بهترین نقاط پایتخت هوای پاکیزه را استشمام کنید، پیشنهاد ما به شما بازدید از کاخ سعدآباد است. این مجموعه بخش های مختلفی دارد که اگر بخواهید سر صبر به همه آنها سر بزنید شاید به بیشتر از یک روز زمان نیاز داشته باشید.

کاخ سعد آباد که روزگاری محل اقامت پادشاهان قاجار و پهلوی بود، امروزه به کاخ موزه ای بزرگ تبدیل شده است. در این موزه آثار ارزشمندی از دوران گذشته نگهداری می شود که بازدید از آنها همچون ماشین زمان شما را به سال های دور می برد.

کاخ موزه ملت، کاخ سبز، کاخ شمس، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه استاد حسین بهزاد، موزه استاد فرشچیان و موزه برادران امیدوار تنها تکه کوچکی از این مجموعه وسیع هستند. یکی از جذاب ترین بخش های کاخ سعدآباد، موزه خودروهای سلطنتی است که در آن اتومبیل هایی که به معرض فراموشی سپرده شده اند، نگهداری می شود. اگر می خواهید رولزرویس، بنز 600 و خودروهای کلاسیکی از این دست که در زمانه خود تک بودند را ببینید، این بخش کاخ را از دست ندهید.

کاخ سعادت آباد تهران

کاخ گلستان

یکی دیگر از مکان هایی که با خانواده می توانید به دیدن آن بروید، کاخ گلستان است. این کاخ نیز از چندین تالار و عمارت تشکیل شده که هر کدام در دوران مختلف تکمیل شده اند. کاخ گلستان یکی از معروف ترین مکان های تفریحی تهران برای خانواده است و مسافران زیادی در سفر خود به پایتخت از آنجا دیدن می کنند.

این کاخ مشهور در سازمان یونسکو به ثبت رسیده و ارزشی جهانی دارد. اگر به معماری و تاریخ علاقه دارید، کاخ گلستان را از یاد نبرید. هر یک از عمارت های این مجموعه در نهایت زیبایی و دقت طراحی و چیدمان شده اند و آثاری لوکس در آنها وجود دارد که قطعا از دیدن آنها شگفت زده شوید.

گچ‌بری های ظریف، آینه کاری های هنرمندانه و کاشی های خوش رنگ و نگار به این کاخ رنگ و لعابی دیدنی داده که از تماشای آنها سیر نمی شوید. بخش های مختلف کاخ گلستان شامل تالار شمس العماره، ایوان تخت مرمر، تالار اصلی، تالار برلیان، کاخ ابیض و… می شود که برای بازدید از هر بخش باید بلیط جداگانه تهیه کنید.

کاخ گلستان تهران

پل طبیعت

وقتی صحبت از مکان های تفریحی تهران برای خانواده پیش می آید، یکی از جاهایی که نباید از قلم انداخت، پل طبیعت است. این پل گذرگاهی شیک و مدرن است که بوستان آب و آتش را به پارک طالقانی وصل می کند و از بالای آن مناظر بی نظیری از پایتخت دیده می شود.

جالب است بدانید که پل طبیعت را یکی از بانوان جوان کشور به نام مهندس لیلا عراقیان طراحی کرده و در ترسیم آن به جزئیات زیادی توجه شده است. این سازه غول پیکر به دلیل طراحی منحصر به فردش، به طبیعت خشک تهران جان تازه ای بخشیده و زیبایی خاصی به شهر داده است. به خصوص شب که پل طبیعت غرق نورپردازی های رنگارنگ می شود شهر را با جلوه تماشایی خود زنده تر می کند.

این پل از سه طبقه تشکیل شده که طبقه اول آن به رستوران و کافه اختصاص دارد. در این طبقه شما می توانید در مکانی دنج و دلنشین انواع غذاها را برای خود سفارش دهید و در فضایی عالی از صرف غذای خود لذت ببرید. طبقه دوم پل طبیعت جایی دلچسب برای پیاده روی و عکاسی دارد. در این طبقه چند نیمکت چوبی نیز قرار دارد تا شما بتوانید روی آنها استراحت کنید یا به تماشای مناظر اطراف بنشینید.

پس از آن نیز از طریق چند پله به طبقه سوم می رسید. این طبقه چشم انداز وسیع تری به اطراف دارد و دو سکو در شمال و جنوبش قرار گرفته تا طبیعت پیرامون پل بهتر را ببینید. طبقه سوم پل طبیعت را می توان بهترین مکان برای عکاسی یا تماشای غروب آفتاب دانست.

پل طبیعت تهرانبرج میلاد

یکی دیگر از مکان های تفریحی تهران برای خانواده که در این بخش می خواهیم به سراغش برویم، برج میلاد است. این برج نماد تهران معاصر است که مسافران به محض ورود به تهران به دنبال نشانی از آن می گردند.

برج میلاد در شمال غربی پایتخت جا خوش کرده و در کوی نصر قرار دارد. ارتفاع این برج 435 متر است و به عنوان بزرگترین سازه تهران و ششمین برج مخابراتی مرتفع در جهان شناخته می شود.

درون این برج بخش‌های مختلفی دارد که شما می توانید همراه با خانواده از آن دیدن کنید. مثلا در طبقه سوم برج میلاد سکوی دید بسته وجود دارد که از آنجا می توانید تهران را زیر پاهایتان ببینید و از تماشای مناظر زیبای شهری لذت ببرید. بخش دیگر موزه هدایا است که در ارتفاع 261 متری از سطح زمین قرار گرفته و در آن هدیه های شهرهای مختلف به شهرداری تهران و کره های جغرافیایی نگهداری می شود.

یکی از جالب ترین بخش های برج میلاد، موزه مشاهیر است که در طبقه پنجم برج قرار دارد. در این موزه مجسمه های سیلیکونی از افراد مشهور با سایز واقعی آنها وجود دارد که بازدید از آنها شما را متعجب می کند. مجسمه افرادی همچون استاد شهریار، سیمین دانشور، دکتر حسابی، پهلوان تختی، کمال الملک و… در این موزه دیده می شود که برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است.

سکوی دید باز در ارتفاع 280 متری، از دیگر جاذبه های برج میلاد است. این بخش با فنس حصار شده و دوربین هایی در قسمت های مختلفش دیده می شود که از آن می توان تمام تهران را رصد کرد. راستی در ارتفاع 276 متری برج میلاد یک رستوران گردان قرار دارد که ویویی فوق العاده به شهر دارد و در آن انواع غذاها سرو می شود. غذا خوردن در این رستوران تجربه ای جدید محسوب می شود که تا همیشه از خاطرات آن یاد خواهید کرد.

همچنین در برج میلاد بازی های مهیجی همچون بانجی جامپینگ برای مهمانان در نظر گرفته شده که آدرنالین بدنتان را به اوج می رساند. وجود یک شهربازی با امکانات تفریحی در نزدیکی این جاذبه نیز سبب می شود که نه حوصله شما سر برود و نه حوصله فرزندانتان.

برج میلاد تهران برای تفریح خانواده

شهربازی و باغ وحش ارم

ارم معروف ترین شهربازی تهران و یکی از محبوب ترین مکان های تفریحی تهران برای خانواده ها است. این شهربازی مکانی شناخته شده و نوستالژی برای پایتخت نشینان به شمار می رود که از سه بخش لونا 1، لونا 2 و لونا 3 تشکیل شده است.

در شهربازی ارم تجهیزات بسیار مدرن و پیشرفته ای پیدا می شود که هیجان را به شما هدیه می دهند. در این مجموعه امکانات تفریحی متنوعی برای همه سنین فراهم شده تا خانواده ها اوقات شادی را در کنار یکدیگر بگذرانند. همچنین در قسمتی از شهربازی، یک باغ وحش بزرگ قرار دارد که در آن گونه های متعددی نگهداری می شود؛ بنابراین شما می توانید در مجموعه ارم هم حسابی تفریح کنید و هم با کودکان خود به تماشای جانوران بروید و آنها را از نزدیک با گونه های مختلف آشنا کنید.

شهربازی و باغ وحش ارم تفریح با خانواده

دریاچه چیتگر

چیتگر یک دریاچه مصنوعی در غرب پایتخت و منطقه 22 تهران است. اطراف این دریاچه بهترین مکان برای پیاده روی، قایق سواری، پیک نیک و دوچرخه سواری است؛ بنابراین اگر می خواهید با خانواده خود به مکانی تفریحی بروید و یک روز شاد را سپری کنید، دریاچه چیتگر می تواند انتخاب مناسبی باشد. البته این دریاچه در شب نیز بسیار دیدنی می شود؛ به طوری که برای شب گردی های رمانتیک و عاشقانه می توانید روی آن حساب باز کنید.

دریاچه چیتگر از جاهای دیدنی تهران با خانواده

باغ کتاب تهران

در صورتی که می خواهید با خانواده خود به مکانی متفاوت بروید و فرزندان خود را با کتاب آشتی دهید، باغ کتاب تهران مکان مناسبی برای این کار است. باغ کتاب از خاص ترین مکان های تفریحی برای خانواده ها به حساب می آید که در آن می توانید برای خود و عزیزانتان محصولات فرهنگی بخرید یا به سینما و کافه بروید.

همچنین در این مجموعه بیش از 30 مجسمه وجود دارد که یادآور خاطرات شیرین کودکی هستند. از پینوکیو گرفته تا جودی ابوت و شازده کوچولو برخی از مجسمه های باغ کتاب تهران هستند که بازدید از آنها هم برای شما و هم فرزندانتان سرگرم کننده خواهد بود.

باغ کتاب تهران برای خانواده

باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان از زیباترین مکان های تفریحی تهران برای خانواده ها است که در بزرگراه شهید بابایی شرق قرار دارد. در این باغ چندین پرنده ریز و درشت و رنگارنگ زندگی می کنند که بازدید از آنها می تواند برایتان جالب باشد.

باغ پرندگان تهران

پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار یکی از مناطق حفاظت شده تهران است که قدمتش به دوران قاجار می رسد. این پارک در شرق پایتخت قرار گرفته و انتخابی مناسب برای دورهمی و پیک نیک های خانوادگی است.

پارک ملی سرخه حصار

دربند تهران

دربند منطقه ای خوش آب و هوا در تهران است که بسیاری از پایتخت نشینان برای فرار از شلوغی، ترافیک در روزهای تعطیل به آنجا پناه می برند. در این منطقه ضمن وجود امکانات تفریحی، رستوران ها و دکه های فروش ترشی و سوغات فراوانی وجود دارد که می توانید از آنها خرید کنید.

دربند تهران

مراکز خرید تهران

مکان های تفریحی تهران برای خانواده بسیار متنوع است. از پارک ها و بوستان های جنگلی گرفته تا موزه ها و مراکز خرید. اگر قصد خرید دارید در تهران چندین مراکز خرید مدرن و بازار سنتی وجود دارد که در آنها هرچه که فکرش را بکنید پیدا می شود. ایران مال، مگا مال، بام لند، بازار بزرگ تهران، مجتمع تجاری کوروش و مرکز خرید پالادیوم تنها تعدادی از بازارهای تهران هستند.

مکان های تفریحی تهران برای خانواده ها به حدی زیادی است که سخت می توان آنها را در یک مقاله کوتاه خلاصه کرد. شما هم اگر جایی را می شناسید یا تجربه شیرینی از سفر با خانواده به تهران دارید، لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.