ترکیش ایرلاینز هواپیمایی حامل پرچم ملی ترکیه است. در حال حاضر، اداره خصوصیسازی نخستوزیری جمهوری ترکیه 49.12 درصد از سهام THY را در اختیار دارد. این موضوع در حالی است که 50.88 درصد از سهام بهصورت عمومی معامله میشود. احتمالا اگر درباره سفر به شهرهای مختلف ترکیه تحقیق کرده باشید یا قصد خرید بلیط پرواز استانبول تهران داشته باشید، نام ترکیش ایرلاین را شنیدهاید. در این مقاله قصد داریم ابتدا کمی این ایرلاین معروف جهان را معرفی کنیم و سپس بررسی خواهیم کرد که پرندههای ترکیش ایر از چه مدلی هستند. این مقاله را بخوانید و آن را با دوستان و همسفران خود به اشتراک بگذارید.
ترکیش ایر
ترکیش ایرلاینز سفر خود را در سال 1933 با 5 هواپیما آغاز کرد. این شرکت هواپیمایی در سال 1982 به یک سازمان هواپیمایی بینالمللی تبدیل شد که 27 هواپیما، 3.909 صندلی و 5.735 کارمند داشت. در حال حاضر، این شرکت هواپیمایی به 122 کشور و 304 مقصد در سراسر جهان پرواز دارد. 114 مقصد در اروپا، 17 مقصد در آمریکا، 37 مقصد در خاور دور و آسیا، 53 مقصد در آفریقا و 35 مقصد در خاورمیانه ازجمله مسیرها و مقصدهای این شرکت هستند. TK بهعنوان ایرلاینی که بیش از هر کشور دیگری در جهان به کشورهای بیشتری پرواز میکند، با افزودن مقاصد جدید، افزایش تعداد پروازها و افزودن هواپیماهای جدید به ناوگان خود، دامنه خدمات انحصاری خود را گسترش خواهد داد.
استانبول که در حال حاضر یک مرکز مهم فرهنگی و تجاری در جهان است، به لطف موقعیت جغرافیایی عالی که قارهها را به هم متصل میکند، در موقعیت مناسبی قرار دارد. این شهر بزرگ یک مرکز ترانزیت برای بخش هوانوردی شده است. با افتتاح قریبالوقوع فرودگاه جدید در 29 اکتبر 2018، استانبول موقعیت خود را در میان فعالترین قطبهای هوانوردی در منطقه و جهان تقویت کرد. اگر قصد خرید بلیط پرواز دارید، حتما ادامه این مقاله را بخوانید.
ناوگان ترکیش ایرلاین
از می 2024، ترکیش ایرلاینز ناوگانی متشکل از 370 هواپیمای ایرباس و بوئینگ را اداره میکند. این شرکت هواپیمایی در سال 1933 فعالیت خود را تنها با پنج هواپیما آغاز کرد. در سال 1945، این شرکت هواپیمایی بیش از 30 داگلاس DC-3 و Douglas C-47 ارزانقیمت را که در جنگ جهانی دوم استفاده میشد، از ایالات متحده آمریکا خرید. DC-3s مسائل متعددی در مورد ایمنی خود داشتند اما تا سال 1967 در ناوگان باقی ماندند. اولین هواپیمای موتور جت، مک دانل داگلاس DC-9 اجارهای، در همان سال به ناوگان پیوست. در سال 1972 چندین هواپیمای مک دانل داگلاس دی سی-10 خریده شد و اولین هواپیمای پهن پیکر این ناو هواپیمابر شد.Fokker F28 Fellowships نیز در همان سال به ناوگان پیوست. بوئینگ 727 دو سال بعد اضافه شد.
با پیوستن ایرباس A310 در سال 1985، داگلاس دی سی-10 و فوکر اف 28 برای استانداردسازی ناوگان به Boğaziçi Hava Taşımacılığı منتقل شدند. پس از ارزیابی بوئینگ 747، مک دانل داگلاس MD-11 و ایرباس A340، این شرکت هواپیمایی دومی را بهعنوان جایگزین DC-10 انتخاب کرد. بوئینگ 737-400 در سال 1991 و اولین ایرباس A340 در سال 1993 اضافه شد. در همان سال، این شرکت هواپیمایی Avro RJ100 را برای پرواز در فرودگاه های داخلی با زیرساخت های محدود دریافت کرد و جایگزین داگلاس DC-9 شد. شش هواپیمای بوئینگ 737-800 در سال 1998 به آن ملحق شدند. اندازه ناوگان از سال 1995 تا 2003 تقریبا ثابت بود. در سالهای 2004 و 2005، این شرکت تقریبا 60 هواپیما از ایرباس و بوئینگ سفارش داد. هواپیماهای Avro RJ با هزینه عملیاتی بالا از ناوگان حذف شدند.
ناوگان ترکیش ایرلاین در سالهای جدیدتر
از سال 2003 تا 2008، این ایرلاین اندازه ناوگان خود را تقریبا دو برابر کرد و از 65 به 120 هواپیما رساند. ترکیش ایرلاینز در سال 2008 اجاره هواپیماهای ایرباس A320 و بوئینگ 737 نسل بعدی را آغاز کرد. این شرکت همچنین در همان سال سه فروند بوئینگ 777-300ER را به لیست اجاره خود اضافه کرد. در سال 2010، 40 جت با بدنه باریک سفارش داده شد. آشنایی با ناوگان ترکیش ایر میتواند برای خرید بلیط پرواز استانبول تهران https://www.alibaba.ir/international/ISTALL-THRALL به شما کمک کند.
ادامه بررسی پرندههای ترکیش ایر
در سال 2013، این شرکت هواپیمایی رکورد سفارش 117 هواپیمای ایرباس از جمله جتهای خانواده جدید ایرباس A320neo را اعلام کرد. ماه بعد ترکیش ایرلاینز 60 فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس نیز سفارش داد. دو سال بعد، 20 هواپیمای دیگر از خانواده ایرباس A320neo سفارش داده شد. در زمستان 2016، ناو هواپیمابر 30 هواپیما را بهدلیل کاهش ترافیک زمینگیر کرد. در مارس 2018، ترکیش ایرلاینز سفارش 25 هواپیمای بوئینگ 787 و 25 هواپیمای ایرباس A350 را نهایی کرد. در سال 2019، این شرکت هواپیمایی اعلام کرد که به ایرباس A220 و Embraer E190/E195 علاقهمند است. به دلیل تاثیر همهگیری کووید-19، ترکیش ایرلاینز بیش از 100 هواپیما را در زمستان 2020 زمینگیر کرد. چند ماه بعد، این شرکت هواپیمایی سفارش 40 هواپیمای بوئینگ 737 MAX را لغو کرد. از سال 2021، این شرکت هواپیماهای ایرباس A330 را از ناوگان خود حذف کرده است که با هواپیماهای جدید جایگزین شده است. ترکیش ایرلاینز برنامههای خود را برای سفارش 600 هواپیمای جدید در سال 2023 اعلام کرد، اما هیچ سفارش قطعی ارائه نشد.